Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Syg Anak Ummi

Lilypie Premature Baby tickers
Lilypie Maternity tickers

Monday, May 20, 2013

Saya & berenang----5 Manfaat Berenang~~

ai is tgh gile nak berenang... napela baru sekarang tau berenang tu best!.. huhu.. 
jom baca kt bawah ni kelebihan berenang....................


5 manfaat olahraga renang yang perlu Anda ketahui
 
Meskipun kombinasi antara olahraga aerobik dan angkat beban adalah yang terbaik untuk membakar lemak Anda, tapi olahraga renang memiliki kelebihan yang tidak dimiliki oleh kedua olahraga tersebut.

Beberapa kelebihan dari berenang seperti :

  • Meningkatkan kesehatan jantung.
      Berenang dapat memperkuat jantung, otot yang paling penting ditubuh Anda. Efisiensi jantung memompa darah keseluruh tubuh juga dapat meningkat dgn berenang secara rutin. Penelitian bari Columbia University Medical Center menemukan, berenang dapat melawan risiko terkena penyakit jantung koroner.
  • Membentuk dan menguatkan otot
      Kepadatan air lebih besar 12 kali lipat daripada udara, membuat setiap gerakan tubuh di air seolah melewati hambatan. Hal inilah yang menjadikan renang mempunyai intensitas sama seperti aerobik. Otot yang kuat dan bertahan lama dapat terbangun dgn berenang secara teratur. Satu studi menemukan , seseorang yang menyelesaikan program latihan renang selama 8 minggu mengalami peningkatan massa otot trisep sebesar 23,8 %. Selain itu berenang secara cepat dgn ritme yang teratur dapat meningkatkan ketahanan kardio, kekuatan dan ketahanan otot.
  • Mencegah stres dan depresi.
      Hampir sama dgn yoga, selama berenang terjadi peregangan dan relaksasi otot yang disertai teknik pernapasan yang berirama. Itulah sebabnya berenang dapat membantu Anda untuk menghindari gejala stres.
  • Minim resiko cedera.
      Ketika di air, tubuh Anda terasa lebih ringan karena distribisi berat yang harus ditopang oleh tubuh berkurang hingga 50 %. Otot dan persendian Andapun menerima tekanan yang lebih sedikit ketimbang ketika melakukan aktivitas di darat. Dampaknya jika dilakukan dgn teknik yang benar, maka Anda akan meminimalkan resiko cedera dibandingkan dgn olahraga lainnya.
  • Membakar kalori.
      Ketika Anda sedang melakukan usaha penurunan berat badan Anda perlu membakar kalori lebih banyak. Hanya dgn berenang selama setengah jam, Anda dapat membakar 200 hingga 300 kalori, tergantung intensitas dan gaya yang Anda lakukan. Tips ; Untuk membakar kalori lebih banyak, lakukan latihan interval. Berenanglah sekuat tenaga sejauh 50 meter, kemudian istirahat selama 10 detik. Lalu berenang lagi sejauh 100, 150 hingga 300 meter dgn tetap diselingi istirahat selama 10 detik pada masing-masing checkpoint.
    Beberapa kelebihan diataslah yang membuat saya memasukkan aktifitas berenang ke kategori best exercise for weight loss.

    Beberapa tips agar kondisi tubuh tetap terjaga dgn baik selama berenang :

  • Jangan biarkan perut Anda kosong sebelum berenang. Tetapi jangan juga terlalu banyak makan. Makan suplement protein lebih baik daripada makan karbohidrat simple. Diusahakan untuk makan 1 jam sebelum berenang.
  • Selalu sediakan minum. Walaupun dilakukan di air bukan berarti Anda tidak akan kehilangan cairan tubuh. Sama seperti olahraga lain, berenang juga bisa membuat Anda dehidrasi.
  • Siapkan snack. Sehabis berenang, Anda pasti akan merasa lapar dan membutuhkan asupan energi baru. Jangan memakan cemilan yang kurang sehat seperti keripik. Sebaiknya selalu persiapkan buah atau protein bar atau cereal bar di tas Anda. Makanan itu jauh lebih baik untuk memulihkan tenaga Anda sekaligus tetap menjaga program diet Anda. Itulah beberapa hal yang bisa saya sharingkan di artikel " Apakah renang termasuk best exercise for weight loss " ini. Semoga bisa membantu program diet Anda.

  • sumber info dari http://www.healthy-diet-shakes.com/renang.html




    sekarang tgh gila nak berenang.. 
    dah tua2 br nak join kelas renang..hahah
    Alhamdulillah dah abis 10 session.. boleh la berenang yg basic2.. 
    en somi dgn bek ati registerkan member club kt one of golf club area cni..
    so dgn senang hati asyik poi berenang..hehe..
     leh bakar kalori kannnnn....
    seriussss memang seronok once korang dah dapat tune dia... 
    tapi saya xla sampai tahap nak berlumba renang..
     blajar pun sebab utama mula2 tu coz org ckp berenang baik utk org yg ada asthma..betul ke?
    so thaaannnkkkssss so much pd en somi yg encem coz sponsor semua kelengkapan utk wifenya yg cute ni.... i love u lah!! hiks..
     
    oh ya skrg tgh sibuk jugak ber HERBALIFE..
    Alhamdulillah its work on me..
    tujuan utama nak kurangkan berat badan sket..
    & hasilnya memang berbaloi2.. ;)
    so sekarang masa utk maintain sajor..
     
     
    sekian.


     
     

    5 comments:

    1. AWAS!!....ADAKAH ANDA SALAH SEORG DARINYA??
      ================================================

      ✓ TIDAK MEMPUNYAI BANYAK DUIT UTK IKUTI KURSUS BERENANG (kos blh cpai shinga RM150 HNYA U 4 SESI ( 1 SESI HYA 45min – 60min )
      ✓ TAK ADA MASA U PERGI BELAJAR BERENANG
      ✓ MALU NK TRAIN DGN COACH Y BERBEZA JANTINA

      ATAU
      ✓ TELAH MENGHABISKAN BERATUS2 RINGGIT U BELAJAR BERENANG..TETAPI HASIL?..0
      ✓ TELAH MELALUI BERPULUH2 HASIL TRANING...TP STILL XBLH BERENANG


      ANDA JGN RISAU krana bkn anda shj y mengalaminy...SY JUGA MENGALAMINY...oleh itu...
      SAYA NAK BANTU ANDA u pandai berenang dgn KOS Y MMG X MSUK AKAL!
      DGN HYA RMxx ...INSYALLAH ANDA BLH BERENANG
      100% tanpa RISIKO...KAMI AKN KEMBALIKN WANG ANDA JIKA ANDA TIDAK BERPUAS HATI DGN PRODUK INI!
      KLIK DI SNI JIKA ANDA INGIN BELAJAR BERENANG DGN SERIUS!
      >>>http://tinyurl.com/belajar-renang

      anda pasti akan berterima kasih kepada sy dan tersenyum lebar kerana kini anda sudah blh berenang tp perlu menanggung kos y mahal..

      ReplyDelete
    2. Setuju dengan pendapat & fakta-fakta anda. Boleh juga membaca di blog saya berkaitan BERENANG / SWIMMING : http://anjasmara-abdul-razak.blogspot.sg/2016/01/key-benefits-of-swimming.html

      ReplyDelete
    3. Assalamualaikum. Pn saya sgt2 perlukan bantuan dr pn ttg info dan contact no kursus renang yg pn ambil di mana ya. Sy dulu tinggal di selangor anak sy belajar renang di sana. Skrg dah pindah pasir gdg dan mmg tgh mencari kelas renang utk anak saya. Boleh whatsapp sy di 0122785391 (Afiza) Tksh byk2 ya pn.

      ReplyDelete
    4. Assalamualaikum. Pn saya sgt2 perlukan bantuan dr pn ttg info dan contact no kursus renang yg pn ambil di mana ya. Sy dulu tinggal di selangor anak sy belajar renang di sana. Skrg dah pindah pasir gdg dan mmg tgh mencari kelas renang utk anak saya. Boleh whatsapp sy di 0122785391 (Afiza) Tksh byk2 ya pn.

      ReplyDelete